chu bloggen !

Skolan, både idag och igår har vart helknäpp!
tänkte ja skulle berätta lite om det jag inte ville berätta något om igår.
Just nu på våran skola är det kaos typ, skolan måste nämligen skära ner på lärartjänster för att budgeten kommunen gett oss är alldeles för tajt och inte räcker till dessa lärartjänster. Våra klasser kommer även göras om till större, med färre lärare.
En grupp i nian kommer till exempel bestå av ca 45 elever på 1 en lärare!  vilket låter helt sjukt.
Många av partierna har även med i sin skolpolitik att deras mål är att skapa mindre grupper med fler lärare. Så just nu gör Kungsbacka Kommun tvärtemot än vad de egentligen ska!
Kungsbacka är en mycket rik kommun, och vi vet att dem har pengar. Ändå skjuter dem inte till pengar där det behövs, till exempel till våran skola, Älvsåkersskolan.
Vi har redan dragit in på det som går att dra in på så som, material och livsmedlen.
Det vi reagerade mest på är att våran SO lärare är en av lärarna som får sparken. Detta är enligt oss helt sjukt eftersom hon till våren skulle gett oss vårat slutbetyg. Hon har haft oss i nästan 2 år och vet va alla eleverna kan och går för!
Alla SO lektioner tillsammans på vårterminen är totalt 2 dygn. Enligt mig låter det sjukt att våran nya SO lärare skulle kunna ge oss vårat slutbetyg efter bara 2 dygn.
En vän som heter Erica har även skrivit en insändare som blivit publicerad i två tidningar om just detta.
I alla fall så igår så tog jag och Malin sakerna i egna händer och gick upp och pratade lite med våran rektor sedan så ropade vi ut i högtalarna över skolan att alla niorna skulle samlas i konferensrummet.
När alla niorna hade kommit förklarade jag och Malin va det gällde. Vi kom överens om att vi skulle göra en demonstration utanför stadshuset i Kungsbacka där politikerna sitter.
Så på Tisdag 19/10 klockan 11 lämnar alla nior skolan och åker in till Kungsbacka för att demonstrera.
Jag, Malin och Erica började ringa till olika tidningar och frågade om dem var intresserade, Nästan alla av de tidningar vi ringde var intresserade.
Göteborgs-posten, Kungsbacka nytt, Kungsbacka posten och Norra Halland kommer att  skriva om våran demonstration.
Vi hörde även av oss till Svt - västnytt, och hörde om dem var intresserade . Dem kunde varken säga ja eller nej eftersom dem inte vet vad som ska vara med i de olika sändningarna förens samma dag.
Mest för skojs skulle tror jag skickade vi även ett mail till TV4 och förklarade vad vi skulle göra och varför.
På våran håltimme började alla göra stora plakat och skyltar som vi ska använda.
Senare ringde Erica till mig och berättade att TV4 hört av sig, och att dem var väldigt intresserade och skulle vilja intervjua mig, Malin och Erica samt filma lite av demonstrationen. När Erica berättade detta kunde jag knappt tro det själv. Det lät helgalet ju!
Idag på förmiddagen gick jag och Malin runt bland åttorna och berättade vad vi skulle göra och hörde med dem och de skulle vilja delta, eftersom det drabbar dem också.
De såg positivt på det och var riktigt taggade!
Norra Halland hade också hört av sig på förmiddagen och bett att få intervjua mig, Malin och Erica.
Vi satt och prata ihop och oss lite.
Vid kvart i ett kom hon från Norra Halland och hon frågade frågor om demonstrationen och skolan samt vad vi tyckte om det. Sedan tog hon några bilder. Imorgon (fredag) kommer den att vara publicerad i tidningen.
Jag är jätte nervös inför hur det blev,men det kändes bra!
Så på Tisdag ska alla åttor och nior samlas på skolgården klockan 11 för att sedan tillsammans gå ner till pendeln. Sedan när vi kommer in till Kungsbacka går demonstrationståget till statshuset. Jag ,Malin och Erica stannar kvar vid stationen tror jag för att bli intervjuade av TV4, kungsbacka Nytt och Kungsbacka Posten.
Vet inte om Norra Halland skulle intervjua oss igen men dem skulle i alla fall ta lite bilder på demonstrationen.
Hoppas detta får politikerna i statshuset att tänka om! Vi vet ju att pengarna finns där varför inte sätta in dem där det behövs ?!
Så Larry Söder , watch out because here we come !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0